Al ruim 3 eeuwen produceert en verkoopt de Pakistaanse familie Sajid met haar bedrijf Homee grondstoffen voor onder andere textiel. Met 5 fabrieken in Pakistan voorziet het familiebedrijf de Nederlandse markt van hotelkwaliteit keuken-, bad- en bedtextiel. Sinds hun samenwerking met bol.com zien ze de omzet verdubbelen.

“Voordat we in 2013 besloten samen te werken met bol.com, verkochten we onze artikelen vooral offline. Op de B2B-markt hadden we al een sterke positie ingenomen”, vertelt Youssef Belgdour, die zich 4 jaar geleden als manager bij het familiebedrijf aansloot. “In eerste instantie dachten we daar een mooie basis mee te hebben om zo ook de particuliere markt te betreden. We verkochten immers veel van onze artikelen aan hotels en groothandels. Toch kwamen we er vrij snel achter dat online en offline verkopen echt 2 verschillende werelden zijn.”

De klanten die fysiek artikelen kopen, kennen de kwaliteit van de artikelen en weten precies wat ze kunnen verwachten. Online is dat een stuk lastiger, zeker met textiel. Belgdour: “Je kunt het materiaal niet voelen of van dichtbij zien. En dat is voor de keuze van textiel een belangrijke afweging voor de klant.”

Voorkom verrassingen met duidelijke teksten en foto’s

Het online aanbieden van de artikelen ging dan ook niet direct van een leien dakje. “Toen we onze artikelen voor het eerst gingen verkopen via bol.com, merkten we dat er vrij veel retour werd gestuurd. Na een aantal gesprekken met een contactpersoon bij bol.com bleek dat het probleem bij de productbeschrijvingen en de foto’s lag”, legt de ondernemer uit. Door de conversietips die Homee van bol.com kreeg konden ze hier direct verandering in brengen.

“Eerst schreven we gehaast een hele korte productomschrijving en maakten we zomaar wat foto’s. Tegenwoordig geven we zoveel mogelijk informatie over onze artikelen. Zo benoemen we het materiaal, de grootte en de wasvoorschriften. Door al deze informatie toe te voegen komt de klant niet meer voor verrassingen te staan.” En met succes. Voor ze het wisten kreeg het bedrijf minder dan 5 procent retour en groeide de omzet maar liefst 100 procent.

Belgdour: “We willen altijd voldoen aan de verwachtingen van de klant. Daarom is het belangrijk transparant en eerlijk te zijn. We proberen zo dicht mogelijk bij het artikel te blijven, dat zie je ook terug op onze productpagina’s. Zo maken we nu meerdere foto’s van verschillende kanten, zonder poespas. Ook laten we foto’s zien van hoe het artikel eruitziet in een huiselijke omgeving.”

Omzetverdubbeling door data

Door samen te werken met bol.com krijgt Homee ook inzicht in de artikelen die meer aandacht verdienen. De verzamelde data van onder andere de meest gebruikte zoektermen zorgen ervoor dat verkopers op het juiste moment met de juiste artikelen kunnen adverteren.

“Zo zagen we dat er op een gegeven moment veel gezocht werd naar dekbedovertrekken”, legt Belgdour uit. “We zijn toen direct gaan adverteren via bol.com, waardoor deze artikelen zichtbaarder werden. Zo staan we nu niet meer op pagina 4, maar op pagina 1. Sinds we deze verandering hebben toegepast, is de omzet op deze artikelen zelfs meer dan verdubbeld. We zijn nu dus druk bezig ervoor te zorgen dat al onze artikelen op de juiste manier worden aangeboden op de productpagina’s van bol.com.”

Benieuwd hoe jij kan groeien met de inzichten van bol.com? Lees hier meer en word partner bij bol.com